Aan wie wil bouwen of renoveren: informeer u en vraag advies!

Bouwunie veroordeelt de praktijken die geschetst werden in de Pano-reportage over frauduleuze faillissementen in de bouw.  Voor alle duidelijkheid: het ging hier over fraudeurs. Mensen die bewust andere mensen willen oplichten. De overgrote meerderheid van de bouwbedrijven en aannemers zijn eerlijke en betrouwbare mensen.

Wat alvast duidelijk werd na de reportage, is dat bij faillissementen een betere controle nodig is. Minister van Justitie Koen Geens verwees vanochtend op Radio 1 naar de vroegere registratiewetgeving. Tot september 2012 konden aannemers zich laten registreren. Bouwunie vindt het nog altijd spijtig dat de registratie als aannemer is afgeschaft. Want zo’n registratiewetgeving is nuttig om malafide figuren te stoppen die keer op keer een nieuw bedrijf uit de grond stampen om klanten te misleiden. Bouwunie betreurt dan ook dat de Vlaamse regering de vestigingswet afschaft en niet hervormt want zo’n aangepaste versie zou een goed middel zijn om fraude te bestrijden. Om de consument te beschermen en de aannemer te respecteren.

Het verbieden van het vragen om voorschotten is geen oplossing. Voorschotten zijn niet onwettig en niet abnormaal. Bouwbedrijven moeten een voorschot kunnen vragen. Ze moeten materialen kunnen aankopen, vaak al zaken op maat maken, alvorens ze aan de werken kunnen beginnen. Maar het gaat dan om een normaal voorschot. Niet om excessieve voorschotten. Bouwunie raadt aan om te werken met tussentijdse facturen naargelang de werken vorderen.

Rijst de vraag: hoe herken je een goede, betrouwbare aannemer?
Bouwunie heeft een checklist gemaakt met tips en aandachtspunten. Deze is te vinden op de Bouwunie website vinduwaannemer.be. De checklist “Hoe herken je een goede aannemer” combineert zaken die de (ver)bouwer best op voorhand controleert met nuttige tips om een vakman te onderscheiden van de rest. Niet alleen de kwaliteit van de uitgevoerde werken telt maar ook de timing en het respecteren van de gemaakte afspraken.

Een belangrijk punt is nagaan of de aannemer de werken wel mag uitvoeren én of hij geen schulden heeft. Dit geeft meer zekerheid. Checken kan snel, met het ondernemingsnummer, op www.belgium.be (search van de public kruispuntbank van ondernemingen en handelsregister) en checkinhoudingsplicht.be (consulteren fiscale en sociale databank).

Een echte vakman blijft op de hoogte en geeft advies. Is niet bang van kritische vragen en wil van gedachten wisselen. Een aannemer die lid is van een beroepsorganisatie zoals Bouwunie is meer betrokken en beter geïnformeerd. Ook het hebben van een kwaliteitslabel of certificaat kan het verschil maken.

Als er conflicten ontstaan, hebben die bijna altijd te maken met een combinatie van de prijs, de timing en/of de kwaliteit van het werk. Essentieel om het bouwen aangenaam en vlot te laten verlopen, is een goed contract. Een dat het evenwicht bewaart in de rechten en plichten van zowel aannemer als klant. Zoveel mogelijk factoren op voorhand afspreken en schriftelijk vastleggen, geeft minder discussies achteraf. Een open en eerlijke communicatie is sowieso te verkiezen. Hou er ook rekening mee dat kwaliteit zijn prijs heeft. Een lage prijs is op het eerste gezicht aanlokkelijk. Maar dat is ook waar aannemers met minder goede bedoelingen op speculeren.

Lokaal is vaak beter. Samenwerken met een lokale aannemer biedt voordelen.  Hij kan gemakkelijk langskomen achteraf, als er nog vragen zijn of voor nazorg en onderhoud. Hij heeft er alle baat bij om een uitstekende service te geven en zijn reputatie hoog te houden. En hij kan enkele referenties uit de buurt geven.

Bouwunie betreurt dat de bouw door fraudeurs in een slecht daglicht komt te staan. Terwijl het over een minderheid van personen gaat. Een aantal rotte appels. De grote meerderheid van aannemers zijn geen fraudeurs. Ze vragen inderdaad voorschotten, wat toegelaten en normaal is, maar zijn betrouwbaar.
             

Checklist - Hoe herken je een goede aannemer (3128 kB)

23/02/2018

Gebruik deze checklist in eerste instantie om na te gaan of je aannemer in orde is met zijn wettelijke verplichtingen. Daarnaast vind je er enkele nuttige tips in om een goede vakman te onderscheiden van de anderen.

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".