Bouwunie geeft (ver)bouwer tips om goede aannemer te herkennen

Bij de start van Batibouw reikt Bouwunie een nuttige tool uit aan wie wil bouwen of renoveren met zo weinig mogelijk problemen. De checklist “Hoe herken je een goede aannemer” helpt in de zoektocht naar de meest geschikte aannemer. Een bouw- of renovatieproject is vaak complex en vraagt een serieuze financiële inspanning. Je gaat dus beter in zee met een vakman. Iemand die je kan vertrouwen en die zijn afspraken nakomt. De checklist is te vinden op de Bouwunie website www.vinduwaannemer.be.  

Bouwproblemen voorkomen is beter dan ze achteraf te moeten rechtzetten.  Het is dus belangrijk om de juiste vakman te kiezen en een goed contract af te sluiten. De checklist “Hoe herken je een goede aannemer” combineert zaken die je best op voorhand controleert met nuttige tips om een vakman te onderscheiden van de rest. Niet alleen de kwaliteit van de uitgevoerde werken telt maar ook de timing en het respecteren van de gemaakte afspraken.
 

Check of je aannemer schuldenvrij is

Voor je in zee gaat met een aannemer, controleer je of hij de werken wel mag uitvoeren én of hij geen schulden heeft. Dit geeft je meer zekerheid. Want het al dan niet hebben van schulden zegt iets over de financiële gezondheid van een aannemer. Een aannemer zonder schulden heeft een kleiner risico om failliet te gaan. Checken doe je snel, met het ondernemingsnummer van de aannemer, op vinduwaannemer.be.
    

 

Een vakman blijft op de hoogte en geeft advies

Al van bij het eerste gesprek kan je ervaren dat een goede vakman advies geeft.  Over de technische kant van je project, maar ook over de premies die je kan krijgen, over het verlaagde btw-tarief of over energiebesparende maatregelen. Een vakman is niet bang van kritische vragen en wil van gedachten wisselen. Een aannemer die lid is van een beroepsorganisatie zoals Bouwunie is meer betrokken en beter geïnformeerd. Ook het hebben van een kwaliteitslabel of certificaat kan het verschil maken.


Ga voor een goed contract en een aangenaam contact

Als er conflicten ontstaan, hebben die bijna altijd te maken met een combinatie van de prijs, de timing en/of de kwaliteit van het werk. Essentieel om het bouwen aangenaam en vlot te laten verlopen, is een goed contract. Een dat het evenwicht bewaart in de rechten en plichten van zowel aannemer als klant. Zoveel mogelijk factoren op voorhand afspreken en schriftelijk vastleggen, geeft minder discussies achteraf. Een open en eerlijke communicatie is sowieso te verkiezen. Hou er ook rekening mee dat kwaliteit zijn prijs heeft. Een lage prijs is op het eerste gezicht aanlokkelijk. Maar dat is ook waar aannemers met minder goede bedoelingen op speculeren.


Lokaal is vaak beter

Samenwerken met een lokale aannemer biedt voordelen.  Hij kan gemakkelijk langskomen achteraf, als er nog vragen zijn of voor nazorg en onderhoud. Hij heeft er alle baat bij om een uitstekende service te geven en zijn reputatie hoog te houden.  Hij kan je ook enkele referenties van klanten uit je buurt geven.


De volledige checklist kan je hieronder downloaden. Hij is ook te vinden op de website www.vinduwaannemer.be (weetjes).  

 

Checklist - Hoe herken je een goede aannemer (3128 kB)

23/02/2018

Gebruik deze checklist in eerste instantie om na te gaan of je aannemer in orde is met zijn wettelijke verplichtingen. Daarnaast vind je er enkele nuttige tips in om een goede vakman te onderscheiden van de anderen.

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".