RESCert-certificaat voor installatie van warmtepompen en zonneboilers niet meer verplicht voor facturen vanaf 1 januari 2019

Bouwunie wil goede, betaalbare opleidingen die nauwer aansluiten bij het werk van de installateurs


Wie vandaag de premie wil aanvragen voor de installatie van een warmtepomp of zonneboiler, moet niet meer samenwerken met een installateur die RESCert-gecertificeerd is. En dit voor facturen vanaf 1 januari 2019. Klanten die een premie willen aanvragen voor een factuur gemaakt tussen 1 juli 2017 en 31 december 2018 zullen dat nog wel moeten doen.
Het RESCert-certificaat blijft wel bestaan. En ook de opleidingen die er aan gekoppeld zijn.

Dat het RESCert-certificaat niet meer verplicht is, is goed nieuws voor installateurs die dit certificaat nog niet behaalden, maar wel slecht nieuws voor wie daarin moeite, tijd en geld investeerde.

De nood aan kwalitatieve opleidingen voor de installatie van warmtepompen en zonneboilers is erg hoog. Opleidingen zoals die voor het RESCert-certificaat zijn dus meer dan nodig. Ze moeten dan wel beter afgestemd zijn op de praktijk en minder moeilijk. Want daarover kreeg Bouwunie veel klachten. Dit was meteen het grootste punt van kritiek op het RESCert-certificaat.

De installateurs willen zich bijscholen. Maar enkel als de opleiding op hun maat is gesneden, betaalbaar en haalbaar. Het moment lijkt aangebroken om daar nu werk van te maken, zegt Bouwunie.
Als de overheid nieuwe certificaten of labels en bijhorende opleidingen wil lanceren, moet ze eerst overleggen met de sectorfederaties.
            

 Het overzicht van de premies van de netbeheerders vindt u op de website energiesparen.be
 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".