Werken of niet?

Bevestiging: Bouw terug volledig aan het werk vanaf 4 mei

Het langverwachte Ministerieel Besluit dat de voorwaarden van het exitplan benoemt, is gepubliceerd. We hebben daarmee de bevestiging dat de bouwsector vanaf maandag 4 mei grotendeels terug aan de slag kan, ook binnenshuis in bewoonde gebouwen.
Toonzalen kunnen terug open vanaf 11 mei.
Uiteraard mits het respecteren van de nodige veiligheidsmaatregelen die voorzien worden in de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan, en de maatregelen die beschreven worden in het protocol van akkoord dat werd afgesloten tussen de sociale partners in de bouw. Lees hier meer over in de rubriek “Veilig naar en op de werf”.
 

Ook werkzaamheden waarbij de social distancing niet kan worden nageleefd, zijn weer mogelijk?

Ja, afwijkingen op de social distancing dienen wel tot een minimum te worden herleid.
In de situaties waar de 1,5 meter niet kan worden gerespecteerd, en na uitputting van de organisatorische maatregelen en de collectieve beschermingsmiddelen, zijn de werknemers verplicht om een mondmasker te dragen.

Ter info: Voorbeelden van organisatorische maatregelen en collectieve beschermingsmiddelen zijn: 
  • Co-activiteit vermijden
  • Eenrichtingsverkeer op de werf organiseren
  • Afzonderlijke in- en uitgang op de werf
  • Grote concentraties in werfkeet vermijden door spreiding van rusttijden
  • Opslag van bouwmaterialen op verschillende plaatsen i.p.v. op één afhaalpunt
  • In kleinere, vaste teams werken
  • Regelmatig ontsmetten van de sociale voorzieningen
  • Plexi afscheidingen in voertuigen
 

Wat met mijn toonzaal? - Heropening van de winkels vanaf 11 mei 2020

Sinds maandag 11 mei 2020 mogen ook in de bouwsector de toonzalen terug open. Een voorwaarde die aan deze heropening is verbonden, is het beperken van het aantal bezoekers. Zo mag u maximum 1 klant per 10m² toelaten. Daarnaast is het aanbevolen om de bezoekers een (eigen) mondmasker te laten dragen.

Verder volgt u best de aanbevelingen die zijn opgenomen in de generieke gids:
 
  • Beperk het aantal externen tot wat noodzakelijk is.
  • Afficheer de regels die van toepassing zijn op externen op de plaats waar zij binnenkomen, en deel ze indien mogelijk vooraf mee (zie hieronder). Externen moeten altijd de instructies van de onderneming volgen.
  • Spreid bezoeken zodat er niet teveel externen tegelijkertijd aanwezig zijn; maak vooraf afspraken voor bezoeken; bv. geen te lange bezoeken, maximum 1 klant per 10m² in de winkel, in de mate van het mogelijke wordt individueel gewinkeld.
  • Ontvang externen indien mogelijk in een afzonderlijke ruimte en beperk het aantal aanwezige personen.
  • Reorganiseer de inrichting van de onthaalruimte/receptie, bv. door beschermingsmiddelen te leggen aan de receptie (wanden en schermen), teleonthaal, mogelijkheid te voorzien voor bezoekers om handen te wassen, of ter beschikking stellen van geschikte handgels indien handen wassen niet mogelijk is, een plaats te voorzien waar post of pakjes contactloos kunnen worden gedeponeerd, ...
      

Communicatie

Op de website van de FOD Economie vindt u een nuttige gids met tips voor de heropening van winkels

De gids bevat een reeks generieke preventiemaatregelen die als minimaal en noodzakelijk worden beschouwd om te zorgen voor veilige contacten tussen ondernemers, hun personeel en hun klanten. Die tips omvatten onder meer:

  • algemene regels voor de toegang tot winkels en winkelcentra,
  • organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • hygiënemaatregelen,
  • manieren om fysiek contact te beperken,
  • bepalingen voor betaling aan de kassa,
  • klanteninformatie.
 

Op de website vindt u ook een handige communicatiekit waarmee u uw klanten in de winkel en online kan informeren over de basisregels die ze in uw zaak moeten volgen. Het gaat om een affiche, pictogrammen, wegwijzers, ...

Info: website economie.fgov.be


Maar uiteraard heeft Unizo hiervoor ook tal van nuttige tips en tools. U vindt ze op de Unizo-website.


 

Stel ons hier uw vraag. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Bedankt voor uw vraag. Een van onze experts volgt uw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Bouwunie verwerkt uw persoonsgegevens met het oog op leden- of prospectenbeheer. Indien u dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.
    U kan uw gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan u terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vindt u onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om u de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. U kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en u bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wilt u meer weten over cookies of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".