Verplichte E-facturatie voor bedrijven in 2024 en 2026

Vanaf 1 maart 2024 wordt het gebruik van E-facturatie (ook E-invoicing genoemd) verplicht voor openbare aanbestedingen met een waarde boven €3000, exclusief btw. En vanaf 1 januari 2026 zal deze verplichting worden uitgebreid naar alle zakelijke transacties tussen bedrijven, ook wel bekend als B2B. Het is van cruciaal belang om tijdig te starten met de overgang naar E-facturatie om onaangename verrassingen te voorkomen.
 

Wat houdt E-facturatie in?

E-facturatie of E-invoicing, omvat de volledig elektronische uitwisseling van factuurgegevens, zowel voor inkomende als uitgaande facturen. Het is belangrijk op te merken dat elektronisch hier niet gelijkstaat aan digitaal: een pdf- of Excel-bestand voldoet niet aan de E-facturatiestandaarden. E-facturen zijn samengesteld uit codeertaal, wat ervoor zorgt dat ze altijd voor 100% worden herkend. Een gestructureerde elektronische vorm die automatische en elektronische verwerking mogelijk maakt.

De voordelen van E-facturatie:

  • Een grotere efficiëntie zowel voor de inkomende als de uitgaande facturatiestroom.

  • Een snellere verwerking van de facturen omdat er minder manuele verrichtingen meer nodig zijn.

  • Een beter beheer van de financiële middelen. Goede praktijken in de Vlaamse overheid tonen aan dat de leveranciers heel wat sneller en binnen de betaaltermijn worden betaald.

  • De e-facturatie is geen doel op zich, maar een onderdeel in de volledige digitalisering van de aan- en verkoopketen.

  • Klaar zijn voor e-facturatie naar één klant, betekent door de standaardisering vandaag ook dat een bedrijf meteen klaar is voor e-facturatie naar al zijn klanten.

  • E-facturatie heeft een hoge veiligheid en betrouwbaarheid.

  • De e-factuur is bovendien duurzamer! Er is geen papier en geen transport meer nodig.
     

Gratis overheidsplatformen voor E-facturatie

Om bedrijven te ondersteunen bij deze overgang, bieden overheden een gratis systeem aan waarin klassieke facturen handmatig kunnen worden omgezet naar E-facturen. Dit dient echter slechts als noodoplossing voor sporadisch gebruik tijdens de overgangsperiode. Voor een systematische aanpak wordt geadviseerd contact op te nemen met uw boekhouder of uw softwareleverancier van het boekhoudpakket.

Gratis platformen van de overheid:


De implementatie van E-facturatie is een stap naar een efficiëntere en gestroomlijnde facturatie binnen het bedrijfsleven. Bedrijven worden aangemoedigd om zich goed voor te bereiden op deze veranderingen om tijdig aan de wettelijke vereisten te voldoen. 

  • Contact

  • Wouter Vaesen

    adviseur innovatie

    digitalisering | certificering en normering | milieu
    werking installateurs HVAC/technieken | dakdekkers

    02 588 42 08
    wouter.vaesen@bouwunie.be

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".