Bent u in orde met de recyclagewetgeving verpakkingsafval?

Uw bedrijf brengt verpakte goederen op de markt? Dan bent u wettelijk verantwoordelijk voor die verpakkingen en al het afval dat ze veroorzaken. Kortom, u bent verpakkingsverantwoordelijke.
En dat brengt heel wat administratieve beslommeringen met zich mee.  VAL-I-PAC u daar uitstekend bij helpen. Deze vzw neemt de aangifteverplichtingen van u over, maar u moet dan wel aansluiten. Tijdelijk doet u dat aan gunstige voorwaarden.
    

In welk geval is uw bedrijf "verpakkingsverantwoordelijke"?

  • Omdat u goederen produceert en verpakt om op de Belgische markt te verkopen.
  • Omdat u verpakte producten importeert en op de Belgische markt brengt.
  • Omdat u goederen importeert die u in uw bedrijf als grondstof gebruikt.
Sinds 1997 moet u volgens de recyclagewetgeving kunnen aantonen dat een erg hoog percentage van de bedrijfsmatige verpakkingen waarvoor u verantwoordelijk bent, daadwerkelijk werd gerecycleerd of verbrand met energierecuperatie.
      

Kan u dat niet gewoon zelf doen?

Jammer genoeg is het naleven van die wet behoorlijk complex. In veel gevallen komt het verpakkingsafval in de containers van uw klanten terecht. Eigenlijk moet u aan uw klanten dus het bewijs vragen dat uw verpakkingen gerecycleerd werden of zelf gaan ophalen en recycleren. En dat is praktisch onhaalbaar.
 

Wie is VAL-I-PAC?

VAL-I-PAC is al in 1997 opgericht door de bedrijven en voor de bedrijven. Omdat het al snel duidelijk was dat het praktisch heel moeilijk zou zijn om als individueel bedrijf aan alle verplichtingen te voldoen, werden de handen in elkaar gelsagen en te gaan voor een collectieve aanpak.
Vandaag telt VAL-I-PAC om en bij 7.200 leden. Dit is geen overheidsinstelling, maar wel een vzw die officieel door de overheid is erkend, met name door de Interregionale Verpakkingscommissie (IVC).
               

En wat doet VAL-I-PAC precies voor u?

VAL-I-PAC verzamelt alle gegevens over het verpakkingsafval van al zijn klanten, brengt ze samen en rapporteert collectief aan de overheid.
  1. U vertelt eenmaal per jaar hoeveel verpakkingen u op de Belgische markt hebt gebracht.
  2. De afvalophalers vertellen hoeveel bedrijfsmatige verpakkingen ze hebben opgehaald en gerecycleerd bij de VAL-I-PAC-klanten.
  3. Die totaal op de markt gebrachte hoeveelheid wordt vergeleken met de gerecycleerde hoeveelheid en dat geeft een globaal recyclagecijfer.
  4. VAL-I-PAC rapporteert deze gegevens aan de overheid.
           

Wat heeft u eraan als u klant wordt?

Klant worden bij VAL-I-PAC is uiteraard niet wettelijk verplicht. Maar het biedt u voordelen.
  • Voor 250 euro bent u retroactief in orde met de wet en dat tot 5 jaar terug, ongeacht de hoeveelheid verpakkingen die u op de markt bracht. Vanaf 2019 kost zo’n regularisatie heel wat meer.
  • U betaalt verder jaarlijks een bijdrage afhankelijk van het type materiaal waarvoor u verantwoordelijk bent, de kenmerken van dat materiaal (al dan niet recycleerbaar) en het totale volume (tonnage).
  • U bent verlost van heel wat rompslomp en tijdverlies. U moet namelijk geen individuele recyclagebewijzen bij uw klanten opvragen.
  • Het bespaart u heel wat vervelend papierwerk. Het enige wat u nog wel moet doen, is uw jaarlijkse aangifte invullen. Dat kan online op www.valipac.be.
  • U bent gerust dat uw bedrijf wettelijk perfect in orde is. VAL-I-PAC engageert zich om de wettelijke percentages te halen en alle bewijzen te leveren aan de overheid.
  • U maakt kans op premies. VAL-I-PAC biedt namelijk financiële steun aan bedrijven die inspanningen leveren om hun eigen verpakkingsafval te sorteren.
  • Het milieu vaart er wel bij.
     
U kunt uw bedrijf momenteel aan gunstige financiële condities wettelijk in regel stellen voor de voorbije jaren. Voor 250 euro bent u retroactief in orde met de wet en dat tot 5 jaar terug, ongeacht de hoeveelheid verpakkingen die u op de markt bracht.

Voor meer info bel 02 456 83 10 of info@valipac.be voor een vrijblijvende afspraak.
 

Stel hier uw vraag aan Bouwunie. Bouwunie-leden kunnen het Bouwunie-expertenteam ook contacteren via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be.

Dank u. We verwerken uw aanvraag zo spoedig mogelijk.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 0800 20 750
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Uw passie verdient de beste ondersteuning.