Laat jouw papierwerk verzorgen

Eenmaal de gepaste keuze gemaakt is over de juridische vorm van de onderneming, moet je een aantal administratieve verplichtingen vervullen, waaronder:

  1. Het openen van een zichtrekening
  2. Het vervullen van de startersformaliteiten via Liantis Ondernemingsloket
  3. Het activeren van de btw-hoedanigheid
  4. Het aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
  5. Het aansluiten bij een ziekenfonds.


Via Liantis Ondernemingsloket regel je snel en efficiënt alle opstartformaliteiten. Je kan er ook terecht voor wijzigingen in de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen), officiële uittreksels van jouw onderneming, voor publicaties van jouw vennootschap en zoveel meer.

Neem snel een kijkje op www.liantis.be en probeer de gratis StartersGPS uit!
 

Erkenning als aannemer

De erkenning als aannemer is door de overheid verstrekt kwaliteitslabel. Je hebt dit nodig in volgende gevallen:

  • De werken waarvoor een erkenning is vereist, zijn diegene die worden aanbesteed niet alleen door openbare besturen maar ook door instanties, vzw’s enz. die door overheden beheer of gesubsidieerd worden.
    Er is een erkenning vereist voor overheidsopdrachten vanaf 75.000 euro (excl. btw) wat betreft de categorieën (bijvoorbeeld. Categorie D – Algemene aannemingen van bouwwerken) en 50.000 euro (excl. btw) wat betreft de ondercategorieën (bijvoorbeeld D1 – ruwbouwwerken).
  • Daarnaast kan ook een private opdrachtgever vrijwillig kiezen om enkel samen te werken met erkende aannemers. Grote opdrachtgevers in de bankwereld, in de petrochemische sector enz. zijn slechts enkele voorbeelden. En het is ook een mooi visitekaartje naar uw particulieren klanten.
  • In toepassing van de Wet Breyne is – met het oog op een 5%- waarborgregeling – een erkenning als aannemer vereist
  • En tot slot: voor werkzaamheden aan beschermde monumenten kan het lastenboek een erkenning als aannemer (bv. D24) opleggen.


Meer informatie over jouw erkenning vind je hier.
         

Stel ons jouw vraag. Of vraag een bezoek aan van een van onze medewerkers. Bouwunie-leden contacteren het Bouwunie-expertenteam ook snel via 02 588 11 00 of via info@bouwunie.be. Of stel je vraag in de chat.

Dank voor je vraag. Een van onze experts volgt jouw vraag verder op.
Er is een onherstelbare fout opgetreden.
Er was een probleem bij het laden van het formulier.
De verwerking is bezig. Even geduld a.u.b.

Graag nog even uw gegevens zodat we u indien nodig kunnen contacteren:

  • {{ data.formData.vat_isvalid = ((data.formData.vat && contactRequestForm.vat.$valid)? '1':null) }}
  • validatie...

  • Vul alle velden volledig in. De verplichte velden zijn aangegeven.

    Ik begrijp dat Bouwunie mijn persoonsgegevens verwerkt met het oog op leden- of prospectenbeheer.
    Indien ik dit als niet-lid niet wil, volstaat een mail naar privacy@bouwunie.be.

    Ik kan mijn gegevens inkijken en laten aanpassen via een eenvoudig verzoek aan Bouwunie mét bewijs van identiteit.
    Met vragen of klachten over gegevensverwerking kan ik terecht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit: www.privacycommission.be
    Het algemeen beleid van Bouwunie inzake gegevensverwerking vind ik onderaan deze pagina.

 
Bouwunie vzw
Maria-Theresialaan 35
1800 Vilvoorde
Tel: 02 588 11 00
Fax: 02 253 07 45
E-mail: info@bouwunie.be
Web:
Ondernemingsnummer: BE0411.024.830
Unizo vzw
Willebroekkaai 37
1000 Brussel
Tel: 02 21 22 678
E-mail: ondernemerslijn@unizo.be
Web:
Jouw passie verdient de beste ondersteuning.

Bouwunie.be gebruikt cookies om je de beste ervaring op de website te bieden. Door op "OK" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Je kan de cookies weigeren. Hou er wel rekening mee dat dan bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen en je bepaalde applicaties niet volledig kan gebruiken.
Wil je meer weten over cookies of jouw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Klik dan op "Meer over cookies?".